Halvtid

0kommentarer

 
Om jag räknar efter så är det bara ett halvt år sedan augusti – september. Då skördade jag det som nu finns kvar i skafferiet, kyl och frys. Det kommer även att räcka ett halvt år till! Odlingssäsongen här i norr startar i april. I maj brukar sådden vara avklarat – inklusive förkultivering av frostkänsliga grönsaker. Sedan plantering kring midsommar, och eventuell ogräsrensning. Redan till midsommar finns primörer!!

Under juli är det vattning som gäller och luckring av jorden. Då börjar bärskörden, de första grönsakerna blir skördeklara. Augusti mognar det för fullt, september ska var skördemånad.

I mitt skafferi finns potatis, morötter, palsternackor, jordärtskockor, lök! Samt årets mjölksyrade inläggningar (rödbetor, morötter och surkål. I mitt uterum finns ännu fräsch grönkål som sträcker på sig och växer i vårljuset. I de krukor som jag använde till grönkålsstånd tidigare har jag sådd smörgåskrasse och rucola.

I kylen finns bara det som behöver minimal differens i kyltemperatur, mitt kallskafferi inomhus är fantastisk kall fram till april.Frysen är fylld med egna bär som är till smoothi varje morgon: jordgubbar, smultron, havtorn, krusbär, svarta vinbär, fryst flädersaft. Vilken lyx! Dessutom några lådor fulla med olika sorters bönor från trädgården, sockerärtor, spenat, mangold mm.       Förutom mycket annat gott!

Bra med lite inventering! Att ha överblick så jag vet hur jag ska hushålla de närmaste 6 månader.
odlingssäsongen, surkål, sådd,

Kommentera

Publiceras ej