Spira!

0kommentarer

 
 

Häromdagen kliade som mest i mina gröna fingrar. Då stoppade jag ner två pumpafröer i en kruka med jord, bara för att kolla om var dugliga…. Dessa har legat framme en skål i minst två år, helt öppet – och kraften finns kvar. Det är så mäktigt att se hur de första hjärtbladen bryter igenom, hur de sträcker sig och är gröna efter ett dygn!! Växtkraft i det späda!!!

Under vår och försommar hinner man inte vara såååå nära eftersom det är så många spirande skott, då är det bara att hinna sköta allt. Ska nu även göra groningsPROV med morotsfröna, har fått olika frösorter som min kompis kom med, dock ett utgånget datum sedan tio år.

Om jag sår tjugo fröer av varje för bedöma om de har kraften kvar. Då vet jag hur de ska förbrukas: så lagom glest (ett och ett), eller ’tjockt’ för att ha kvar glädje av de numera sällsynta sorterna. Vid bra förvaring håller fröer i många år! Då blir det lönt att köpa yrkesodlarfröer i större volym för att få hyfsat pris. Att välja ut nya fröer inför trädgårdssäsongen är som att köpa sig vinstlotter! Tanken på vilken glädje storvinsten ska ge. Många blir beskvikna då det istället blir ogräs, som inte hinns…..

Jag har inte de bekymren. Jag vet att tajma både förarbete, sådd och skötsel i tidigt stadium så småplant slipper stress, inte lätt att vara PREMATUR! (plantstress: för lite ljus, temperaturvariation, för torrt, för trångt, ingen plats för rötterna, konkurrens, för lite eller för stark näring)

Nu ska jag mumsa i mig pumpaskottens klorofyll. Fler pumpafröer sår jag först i mitten av maj, en planta per kruka. De kan sättas på komposthögen när risk för nattfrost är över någon gång före midsommar. Under augusti och september växer rankorna så det knakar! Ett enda frö kan ge flera kilos skörd, vill säga OM kommande sommar blir bra!
 
19 Februari - ännu allt för tidigt att förbereda odlingssäsongen mer än så här
'Claras underbara', FRÖER, hjärtblad, prematurplanta, provsådd, pumpafrö, vinstlott, yrkesodlarföer,

Kommentera

Publiceras ej