Vitlökens lov

0kommentarer

  Minus 22, nästa dag är det bara minus tre. Åter blåsigt och kylslaget, sedan blia. Ser till att ha ett förråd med ved inom räckhåll. Viktig med mysbrasa, med följande gosiga i kaminenvärmen. Så nästa dag idel solsken, NU värmer den!  Vill redan sitta ute med lite täcken över bara för att ta emot SOL. 
En promenad i kylan känns ibland som öppning mot hälsokrångel: blåsten rakt in i kapuschongen, på med sjalen, av med sjalen då det känns svettigt, immigt osv. Glömde ta på ullkallingar och bomullen närmast kroppen känns tyvärr kyligt. 
Det är just den lilla obehagskänslan som kan infinna sig, obekvämt sväljande som påminner att detta kan bli början av en förkylning om jag inte sätter fart EMOT. Först en tesked honung. Sedan får jag matlust och nu vill jag få styrkan åter: chilli, ingefära, och VITLÖK. Nu ska det bara MYCKET av denna kryddning, ju mer dess bättre. Fräst i god olja, passar detta till så mycket, en oslagbar aptitretare! 
Min sista vitlöksfläta, som reserv har jag en liten burk mjölksyrade vitlökar, de håller sig bra och smakar fantastiskt - nästan som godis utan att få den speciella inte alltid behagliga eftersmaken av färsk vitlök.  
'Årets lök' sattes i september i fjol och de spirar redan i april.Jag valde en plats dit solen kom första att tina snön och jord. Vitlöken växer  bra när allt annat ännu inte kommit igång.
 
 
Förkylning, HONUNG toddy boosta lokalproducerad, Vitlök,

Kommentera

Publiceras ej