FRÖjdER !

0kommentarer

FRÖjdER
Dagar blir ljusare, ljuset 'växer'. Allt vill bli …… mer

Den nya frökatalogen ligger framme. Jag fantiserar om sommar, och hur det VÄXER!
 
Det är hela vitsen - att se utvecklingen!!! Från det torra fröet, de spirande groddar, ömtåliga småplant, ståtlig grönska, bedårande blomning och sedan skörd! Vilken process!

Det är lätt att bli förförd att se prakten på fröpåsen eller katalogens bilder, och att hoppa över verkligheten – dvs allt arbete och omsorg som självklart kräver sin tid och ett engagemang. All planering innan: urval, inköp, förkultivering, arbete med jorden, med småplant, med sådd i det välgödslade och krattade landet…. Hoppsan – då är det långt fram i maj månad. Jordens bördighet visar sig  att ävenogräsen trivs- Men vi får välja vem som ska få breda ut sig! Den explosionen av VÄXTkraft under maj och juni ser jag främst emot, allt som kommer sedan är bara belöning.
Men ändå är det för tidigt. Under februari ska jag planera…. bara tänka framåt 

Kanske kolla groningsförmåga i de gamla fröer. Bara se de spirar! Då vet jag om de kan sås glest, eller tätt, eller nya frön ska köpas.

Ännu är det för få timmar med tillräckligt dagsljus, först i början av mars ska pelargonier och andra krukväxter planteras om, växa med hjälp av dagsljus på fönsterbänken. Att odla i konstgjort växtbelysning är inget för mig, därför har jag inget växthus.
FRÖER, frökatalog förkultivering växtkraft groningsförmåga spira,

Kommentera

Publiceras ej